Site Overlay

Hoe Customer Lifetime Value (CLV) te berekenen

marketeers houden van metrics. En customer lifetime value (CLV) is een van de belangrijkste maatregelen die je kunt volgen.

Het berekenen van CLV kan nuttige inzichten opleveren in het gedrag van uw klanten, en wanneer het wordt gebruikt in combinatie met andere gegevens, zoals de kosten van acquisitie (CAC), kan het u helpen marketingbeslissingen te nemen die leiden tot een grotere winstgevendheid. Zodra u de CLV van verschillende klantsegmenten kent, kunt u bepalen welke segmenten de meeste waarde dragen en uw marketing aanpassen om de resultaten voor die groepen te maximaliseren.,

het beste nieuws? U kunt CLV berekenen met een eenvoudige formule.

Wat Is Customer Lifetime Value?

customer lifetime value (CLV) is het totale bedrag aan inkomsten dat een bedrijf kan verwachten van een klant gedurende de gehele periode dat het klant blijft. Het is ook soms afgekort als CLTV of gewoon LTV.

verschillende voordelen maken het berekenen van de levensduurwaarde van klanten een goede zet voor marketeers.

Waarom is de levensduurwaarde van de klant belangrijk?,

bij het verkrijgen van de gegevens die u nodig hebt om CLV te berekenen, zult u het gedrag van uw klanten beter begrijpen, wat leidt tot nieuwe ideeën voor upsells of verhoogde aankoopfrequentie.,elationship winstgevend wordt (op welk punt de inkomsten die je verdient van hen is groter dan de kosten die je geïnvesteerd in het verkrijgen van de hen als klant)

  • indien de kosten van het handhaven van de klant opweegt tegen de waarde
  • Welke persona ‘ s of segmenten het meest winstgevend zijn
  • Met deze informatie, kunt u:

    • Project inkomsten voor business planning
    • Plan van hoe veel te besteden aan het verwerven van klanten
    • Spot kansen te verhogen customer lifetime value de loop van de tijd

    Je kunt ook winnen een meer nauwkeurige betekenis van de waarde toewijzen aan uw conversie van gegevens., U weet bijvoorbeeld wat het echt de moeite waard is om een lead te beveiligen met uw online advertentieprogramma ‘ s. Dit kan u helpen uw marketing uitgaven te evalueren.

    misschien het beste van alles, je hebt geen team van data analisten nodig om je te helpen het te berekenen. Met slechts een eenvoudige formule, kunt u een basiskennis van de levenslange waarde van uw klanten te krijgen.

    How to Calculate Customer Lifetime Value (CLV)

    Er zijn vele manieren om CLV te berekenen., Als u nieuw bent in deze metriek, kunt u beginnen met deze basis-CLV-formule:

    CLV = (gemiddelde waarde van een aankoop) X (Aantal keer dat de klant elk jaar koopt) X (gemiddelde lengte van de klantrelatie in jaren)

    elk van de inputs voor de bovenstaande formule vereist ook berekening. Hier is hoe je die kunt achterhalen.

    Gemiddelde waarde van een aankoop
    U kunt het gemiddelde bedrag vinden dat uw klanten besteden elke keer dat ze kopen door uw jaaromzet te delen door het aantal aankopen dat in de loop van het jaar is gedaan.,

    jaaromzet / aantal aankopen

    aantal keren dat de klant elk jaar koopt
    De frequentie van aankopen kan worden berekend door het aantal aankopen per jaar te delen door het aantal klanten dat van u heeft gekocht.

    totaal aantal aankooptransacties per jaar / totaal aantal klanten die van u hebben gekocht

    gemiddelde duur van de klantrelatie in jaren

    als uw bedrijf werkt op contracten, kunt u de gemiddelde duur van uw contracten berekenen om dit cijfer te krijgen., Als u een op abonnementen gebaseerd model gebruikt, deelt u 1 door de snelheid waarmee u klanten verliest, uw churn-tarief genoemd.

    moet u de acquisitiekosten (CAC) Aftrekken?

    sommige bedrijven kiezen ervoor om de kosten van het verwerven van klanten op te nemen in hun berekening van de levensduurwaarde van klanten. Neil Bendle, een assistent-professor in marketing aan de Western University ‘ s Ivey Business School, beveelt aan om de metrics gescheiden te houden. Zijn redenering is dat CLV is bedoeld als een toekomstgerichte Maatregel, terwijl acquisitiekosten zijn maatregelen uit het verleden., Hij wijst erop dat het een vertekend beeld van de waarde van verschillende klanten kan geven.Experts raden aan om acquisitiekosten gescheiden te houden van uw CLV-berekeningen Click To Tweet

    acquisitiekosten is zeker belangrijk om te overwegen, maar u kunt het vergelijken nadat u de basisberekening voor CLV hebt doorlopen.

    Customer Lifetime Value Examples

    niet alle bedrijven zullen informatie op dezelfde manier factor voor elke benodigde input, dus laten we lopen door de berekening voor twee verschillende bedrijfsmodellen.,

    berekenen van CLV voor een SEO-Agentschap

    veel SEO-agentschappen werken met een maandelijks factureringssysteem. De klant betaalt een basis kosten per maand voor hun plan, en ze kunnen toe te voegen op de kosten voor extra diensten als dat nodig is. Laten we aannemen dat het gemiddelde bedrag maandelijks gefactureerd is $2,000 per klant. De gemiddelde lengte van een klantrelatie kan sterk variëren van het ene bedrijf naar het andere, hoewel de gemiddelde agentuurrelatie wordt gedacht dat minder dan drie jaar. Laten we twee jaar gebruiken in deze illustratie.,

    Gemiddelde waarde van een aankoop = $ 2.000
    aantal keren dat de klant elk jaar koopt = 12
    gemiddelde duur van de klantrelatie in jaren = 2

    CLV = $ 2.000 x 12 x 2 = $ 48.000

    Dit toont aan dat de gemiddelde klant bij uw SEO-Agentschap 48.000 dollar waard is voor uw bedrijf gedurende hun levensduur.

    het berekenen van CLV voor een online winkel

    veel retailers vertrouwen op een groot aantal klanten voor relatief kleine transacties. Uw klanten kunnen kopen elke dag als je een coffeeshop of eens in de paar jaar als u meubels te verkopen, bijvoorbeeld., Laten we eens kijken hoe dit eruit zou kunnen zien voor een online kleding retailer.

    We zullen de volgende industrie gemiddelde gegevens gebruiken, maar u zult uw eigen gegevens moeten gebruiken om een zinvol beeld voor uw bedrijf te krijgen. Uw store management software kan veel van de gegevens die u nodig hebt bevatten.

    Gemiddelde waarde van een aankoop = $ 104 (bron)
    aantal keren dat de klant elk jaar zal kopen = 3,58 (bron)
    gemiddelde duur van de klantrelatie in jaren = 3 (bron)

    CLV = $104 x 3,58 x 3 = $1,116.96

    De gemiddelde levensduurwaarde van de modewinkelklant is $1,116.,96, met behulp van de bovenstaande cijfers.

    beperkingen van een eenvoudige CLV-formule

    hoewel deze eenvoudige formule handig is, is deze beperkt.

    De eenvoudige methode voor het berekenen van de levensduurwaarde van klanten houdt geen rekening met factoren die in de loop van de tijd veranderen. Dit kan het loyaliteitspercentage van uw klanten en eventuele wijzigingen in uw prijzen. Het negeert ook de tijdswaarde van geld, met cijfers in huidige termen die zullen verschillen in toekomstige waarde.

    u zult ook merken dat verschillende segmenten van klanten een verschillende waarde hebben., Als u CLV afzonderlijk berekent voor verschillende segmenten van klanten, kan dit bijvoorbeeld een krachtig beeld geven van de waarde die uw persona ‘ s bijdragen. (U kunt meer te weten komen over de waarde van segmenteren hier.)

    hoe CLV voor uw bedrijf te verbeteren

    hoe langer een klant bij u blijft kopen, hoe groter hun waarde voor uw bedrijf. Zo kunt u de levensduurwaarde van de klant verbeteren door de retentie te verbeteren en de churn rate te verlagen:

    • prioriteit geven aan goede service na de verkoop.
    • maak transacties eenvoudig en soepel.,
    • Ontwikkel een merkpersoonlijkheid die kopers helpt zich met u te identificeren op een persoonlijk niveau.
    • uitlijnen met een oorzaak die zinvol is voor uw kopers.
    • bied beloningen aan voor toekomstige aankopen.
    • voeg een upsell-strategie toe.
    • geef iets dat geen andere operators in uw ruimte kunnen leveren.

    Overweeg of een van deze zaken zinvol is om in uw marketingstrategie op te nemen. Maak dan de balans op van hoe uw CLV verbetert.

    Bereken CLV en pas het aan

    CLV verdient een plaats naast de andere doelen en marketingstatistieken die u meet., Het kan inzichten bieden die de besluitvorming zullen verbeteren en u helpen uw bedrijf naar winstgevendheid te drijven.

    gerelateerd: wat zijn marketing KPI ‘ s?

    Er zijn verschillende benaderingen voor het berekenen van de levensduurwaarde van klanten. Naarmate uw bedrijf groeit en complexer wordt, Wilt u misschien de input in de formule dieper verkennen en uw klanten segmenteren in groepen, elk met hun eigen berekening. Voor nu, deze eenvoudige formule kan u op weg naar een beter begrip van de waarde van uw klanten te helpen informeren uw marketing beslissingen.,

    Meld u vandaag nog aan voor een gratis proefversie van Alexa ‘ s Advanced Plan om toegang te krijgen tot meer tools om uw marketingstrategieën te begeleiden.

    abonneer u op de ALEXA BLOG

    krijg deskundige marketinginzichten geleverd

    Ontvang nieuwe SEO -, contentmarketing-en competitieve analysetips rechtstreeks in uw postvak in.

    ×

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *